Upptäckte att SRS båtdatablad inte matchar klassregeln så det gör att lösningen för en smaragd att segla SRS är att skaffa mätbrev. Frågan är när felet uppstod, när försvann genuan?
Jag har i min enfald utgått ifrån att gamla SRS-talet, 1,186 inkluderade genuan. Det är vad min jämförelse angående mätbrev på smaragder utgår ifrån.
kvm-måttet på spinnaker är också märklig, jag kan ha en inmätt spinnaker som är ogiltig enligt SRS då jag vet inte hur många kvm mina spinnakers är på.
Mätbrevsbåtar får olika bloggar och forum att undra över smaragden.
Kollat lite mätbrev och drar följande slutsats: (obs ca-värden)
0,2 ton avdrag 0,01
inombordare avdrag 0,04
genua påslag 0,026
liten spinn påslag 0,035
standard spinn påslag 0,04
standard spinn + djupare roder+fatheadstor påslag 0,05
Störst skillnad ger användandet av genua.
Lågt värde: hög vikt, inombordare, 1 stor och 1 fock, 1 spinnacker < ca 50kvm
Högt värde: utombordare, 1 stor, 1 fock, 1 genua, 2 spinnaker > ca 65 kvm
Min åsikt är att Smaragderna visar på att SRS fungerar men att folk på landbacken ska kunna förstå varför båt A vinner över båt B är lite svårare.
Emil fortsätter att visa att Smaragden är en vinnarbåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar