söndag 22 juni 2014

Impellerbyte

                          Impellern sa upp sig så det blev till att byta.

                           Multistegen får ännu en ett användningsområde.
                          Växellänkaget som måste kopplas loss.
                              Drevet börjar äntligen att åka av.
                                   Inte mycket kvar av impellern.
                                   Ny impeller intill den gamla.
                     Bråkande damask som gjort att monteringen inte gick som smort.

Motorn testad och klar, för att enkelt få ihop riggen och få damasken medgörlig tog jag samma fett som jag använder till cykeln, trög som klarar fukt. Då gled riggen ihop nästan av sig självt. Muttern som håller ihop växellänkaget var gängpaj så den blev till att byta. Passade på att byta olja i drevhuset så nu är motorn fullservad.

Provkört motorn och impellern fungerar, en fin stråle kommer nu. Nu hoppas jag att den håller till hösten. Saker jag behöver komma ihåg: Om saker går trögt, prova att smörja. Om en skruv inte vill fungera kontrollera gängorna eller byt skruv på en gång.

fredag 30 maj 2014

Backstagslösning på plats

Äntligen fick jag lite tid över och kunde få till backstagslösningen. Nu går trimmet under däck.

Lite block och råttor så är det nu på plats. 

Nästa trim att få på plats är finstor.

tisdag 6 maj 2014

Saffran sjösatt

                                    Slipning och målning pågår.
                                  Dags att komma ur vinterpuppan.
                                     Fin men kall morgon.
                         Motorn testad och väntar bara på att spårvagnen ska avgå.

onsdag 23 april 2014

Slipa och spackla

Gammalt spackel har torkat ut och ska slipas ned, sedan ska nytt spackel på så kölen blir jämn. Det är främst i skarven mellan köl och skrov och framkant köl. Jag har fortfarande inte NACA-optimerat kölen men hon går tillräckligt bra.
Följden av detta blir att jag måste bottenmåla henne iår, något som jag knappt har gjort de senaste åren.

Lusten till att fixa båten kommer allt mer och det är bara 1½ vecka kvar tills hon ska sjösättas men vädret är med mig.




torsdag 6 mars 2014

Inbjudan Lidingö Runt 2014 alldeles pinnfärsk

Inbjudan Lidingö Runt 2014!

Tävling: Lidingö Runt
Alla segelbåtar med en standardsegelyta på minst 10 kvm.
Mätregler är SRS och ORCint. Fem startande båtar eller fler av samma typ ger egen klass.
Shorthanded bildar egen klass (max 2 personer ombord) med eller utan spinnaker.
Datum: 2014-05-10
Arrangör: Lidingö Segelsällskap

1. Regler
1.1 Tävlingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är definierade i
Kappseglingsreglerna (KSR) och med Appendix S.
1.3 Tävlande ska följa SSF:s licensbestämmelser för reklam.
1.4 Alla båtar ska ha nummerlapp samt Liros Cupdekal som tillhandahålls av arrangören
veckan före tävlingen. Plats och tid meddelas på www.lidingorunt.se

2. Villkor för att delta
2.1 Den person ombord som har ansvaret ska vara medlem av en klubb som är ansluten
till sin nationella myndighet.
2.2 Varje deltagande båt ska vara ansvarsförsäkrad.

3. Anmälan
3.1 Anmälan ska göras senast 2014-05-06 kl 24.00 via Lidingö Runts webbplats
www.lidingorunt.se
3.2 Anmälan ska innehålla uppgifter om:
namn, e-postadress, mobiltel nr, adress, postnr och ort, klubb, båttyp, segelnummer,
båtnamn, SRS kategori/Standardbåt/Klassbrev/Mätbrevsbåt, om man avser segla med eller
utan spinnaker, samt ev annan information till Lidingö Runt.
Klassindelning:
Lidingö Runt 2014 – SRS Kölbåt
Lidingö Runt 2014 – Klassregelbåtar
Lidingö Runt 2014 – SRS Flerskrov
Lidingö Runt 2014 – SRS Kölbåt Shorthanded (max två personer ombord) – med eller utan
spinnaker.
Lidingö Runt 2014 – ORCint
Lidingö Runt 2014 – Classic Yacht
Lidingö Runt 2014 – Klass Öppen
3.3 Anmälningsavgiften är 400:- till och med 26 april.
Därefter efteranmälan 1 200:- till och med 6 maj som är sista dagen för anmälan!

4. Registrering och besiktningskontroll
4.1 Registrering ska göras i samband med avhämtning av nummerlapp.
4.2 Mätbrev för SRS mätbrevsbåtar ska visas upp i god tid innan en båt kappseglar. Kontakta
Svenska Seglarförbundet, www.svensksegling.se eller per tel. 08-459 09 95.

5. Seglingsföreskrifter
5.1 Seglingsföreskrifterna kommer tillsammans med startlistan att finnas på Lidingö Runts
webbplats www.lidingorunt.se senast 8 maj.
Tävlingsdagen finns handlingarna också på Ångbåtsbryggan, 250 m NV startbryggan,
från 9.00 till 11.30.

6. Kappseglingsområde
6.1 Kappseglingarna genomförs runt Lidingö enligt skiss som kommer med
seglingsföreskrifterna samt publiceras på Lidingö Runts webbplats.

7. Banan
7.1 Banan seglas motsols med start vid bryggan nedanför Foresta –
Väst om Strömsö genom en gate vid Bosön – Mål vid Torsviks fyr.
Alla rundningsmärken ska tas om babord.
Banans längd är c:a 13,5 M. Grund- och djupuppgifter i sjökortet är högst relevanta
till exempel ost Duvholmen, Bosögrundet, Norrängsgrundet, Prästgrundet.

8. Priser
8.1 Följande priser kommer att delas ut:
• Priser till varje klass – 1, 2 och 3
• Spjutet – snabbaste båt
• Totalsegrare SRS
• Snabbaste Kölbåt
• Snabbaste Flerskrov
• Snabbaste Lidingöbåt
• Vandringspriser

Praktisk Information
• Stickprovsbesiktning kan förekomma före start.
• Anslagstavlans placering: lördag morgon vid starten, och senare vid målområdet.
• Tid för första varningssignal 10.00.
• Prisutdelning sker söndagen den 11 maj. Tid och plats meddelas på www.lidingorunt.se.

Rese- och transportmöjligheter:
www.sl.se
Karta över Lidingö:
http://www.lidingo.se/5584.html
Lidingö 2014-02-28
/ Lidingö 2014-03-05/

söndag 26 januari 2014

Trimtips - funderingar och jämförelser

I torsdags gav Johan D. sina trimtips.

Efter att ha varit och lyssnat på en del genom åren så är det kul att reflektera mot tidigare tillfällen med andra talare.

Lite punkter från Johan D.
Smaragden är en tung båt med långsam acceleration. Båtarna är relativt jämna idag.
Samstämd besättning, kommunikation är viktig, inget görs utan att kommunicera först.
Lär dig använda kompass och skriv upp kompasskurs-tid så får man fram när det lyfter eller motar och  vindens oscillation. Kommunicera kompasskursen om det lyfter, motar eller ligger stadig.
Träna alla manövrar så att arbetet flyter och hitta momenten som skapar oreda, dessa blir tidstjuvar.
Före start: strategi för hur man seglar banan.
Start: starten är viktig, se till att gå dit du vill gå.
Att segla banan: håll dig till strategin, om konkurrent ligger före och skapar skitvind ligg kvar, du förlorar mer på att slå. Kontinuerlig trimning av fock, stor, backstag och häckstag. Fockgast sitter i lä och har koll på seglet, focken är motorn. Lufta byarna med häckstaget.
Om man känner att båten går långsamt analysera vad som har ändrats, börja inte trimma om innan man vet om något har förändrats. Ligger du i skitvind så går du långsammare bara att acceptera.

Skillnad mot Emil - logg, Johan D. seglar utan logg, använder häckstag, annan trim på stor/fock, seglar med gast i lä, högt läge på bommen.

Kommer säkert på mera lite senare...

torsdag 23 januari 2014

Vinterprojekt

Dags att börja fundera över vinterprojekten, kanske läge för att fixa tofterna.
Sittbrunnen, det ständiga projektet får vänta till värmen är tillbaka.

Nytt elschema och dragning kan jag förbereda, frågan är mest vilken last ska jag räkna på och vilken batteristyrka. Jag kör efter principen 'Less is more'. Jag har GPS för fart och kurs, lanternor behövs (led) och sedan lite ström till en radio/mp3-spelare/miniförstärkare. Ladda mobil och kamera kan vara bra.
Mer kommer.....